Building our resilience and collaboration spirit

Building our resilience and collaboration spirit
Building our resilience and collaboration spiritPicture:ED-Ed - Animation by Sarah Saidan)

Activities

Συνύπαρξη, αλλά πως;

1. Hand "Right-ing" or "Say it with a righ" 

 Στο πλαίσιο της καλλιέργειας σεβασμού στα Ανθρώπινα Δικαιώματα και σε συνδυασμό με την περίοδο των Χριστουγέννων οι μαθητές μας μαζί με τους εκπαιδευτικούς έφτιαξαν ένα αλλιώτικο χριστουγεννιάτικο δέντρο όπου κάθε στολίδι ήταν ένα δικαίωμα και έδωσαν τις δικές τους ευχές.

  

Το αποτύπωμα μας, εκφράζει την ταυτότητά μας και οι μαθητές αποτύπωσαν τη δική τους ταυτότητα και τις ευχές τους για έναν κόσμο με περισσότερα δικαιώματα. "Πες το με ένα δικαίωμα".
Το δεύτερο βήμα ήταν οι μαθητές να αναλάβουν δράση και να συγκεντρώσουν τρόφιμα για το "Κοινωνικό παντοπωλείο" και άλλα είδη πρώτης ανάγκης, ενώ συμμετείχαν και στα συσσίτια που οργανώει η ενορία της περιοχής ώστε να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα κοινωνικής αλληλεγγύης και να προβληματισθούν για την αξία της προσφοράς και του εθελοντισμού.




2. Για να το κατανοήσουν καλύτερα και πιο εύκολα οι μαθητές τη "συνύπαρξη" ζωγραφίσαμε έναν κύκλο με κιμωλία γύρω από τον εκπαιδευτικό στο πάτωμα όσο πιο μικρό μπορούσα.




Κανείς δεν μπορούσε να μπει μέσα στον κύκλο δίπλα μου. Μετά άνοιξα τον κύκλο και χώρεσε ένας μόνο μαθητής. Τον άνοιξα κι άλλο και τότε μπόρεσαν να μπούνε κι άλλοι κι άλλο...






3. «Διάδρομος της συνείδησης»:   
       Οι μαθητές/μαθήτριες, αφού μελετήσουν σύντομο κείμενο για τις καθημερινές συνήθειες των μουσουλμάνων (π.χ. Ζιάκας, 2003· σχολ. βιβλίο Β΄ Λυκείου, ΔΕ 30), χωρίζονται σε δύο ομάδες και σχηματίζουν δύο παράλληλες σειρές. Ο μαθητής που περνάει μέσα από τον διάδρομο είναι ένας «μουσουλμάνος στην πόλη μας». 

Οι παράλληλες σειρές εκφράζουν τα διλήμματά του ως προς τη βίωση της πίστης του σε ανοίκειο περιβάλλον και τον συμβουλεύουν ποιες παραδόσεις και αρχές να τηρήσει και πού να προσαρμοστεί. (Προαιρετικά, αν υπάρχει χρόνος: Στη συνέχεια τα παιδιά αλλάζουν θέσεις στον κύκλο και επαναλαμβάνεται το ίδιο).

4. «Επίλυση προβλήματος»: «Τζαμί στην πόλη μου σήμερα».

 H δραστηριότητα των έξι σκεπτόμενων καπέλων εφαρμόστηκε σε μαθητές της Β΄Λυκείου του Π.Π. ΓΕΛ Παν/μιου ΠΑ. ΜΑΚ στο πλαίσιο της διδακτικής ενότητας «Φανατισμός» στα Θρησκευτικά και οι μαθητές έπρεπε να απαντήσουν στο ερώτημα για ανέγερση ή όχι μουσουλμανικού τζαμιού στην πόλη τους.




Οι μαθητές αρχικά ενημερώθηκαν για την τεχνική των Έξι Καπέλων του Edward de Bono (http://www.debonogroup.com/six_thinking_ hats.php). Στη διάρκεια της δραστηριότητας ο αρχηγός της ομάδας κατευθύνει τους συμμετέχοντες στην επιλογή του καπέλου που θα φορέσουν. Η μέθοδος λειτουργεί σαν μια δραστηριότητα ιδεοθύελλας, που βοηθά στην παραγωγή νέων λύσεων, πιθανοτήτων και ιδεών ενώ βελτιώνει και την διαδικασία λήψης αποφάσεων και τον σχεδιασμό (http://elearning.didedra.gr/) “Six Thinking Hats”). (Για την πραγματοποίηση της δραστηριότητας στη συγκεκριμένη περίπτωση η διδάσκουσα έφερε στην τάξη χρωματιστά χαρτόνια τα οποία μετέτρεψε σε κωνοειδή καπέλα με τη χρήση συρραπτικού). Στην τάξη έγινε η παρουσίαση του συνολικού προγράμματος και γνωριμία με το θέμα (forming), γνωριμία με τους επιδιωκόμενους στόχους (storming). Ακολουθήθηκε η ομαδοσυνεργατική μέθοδος και η τεχνική του διλλήματος.Κατά τη διάρκεια και αφού οι μαθητές μελετήσουν πληροφοριακό υλικό σε σχέση με τη θεματική (νομικό πλαίσιο ανέγερσης ευκτήριων οίκων στη Ελλάδα, αποσπάσματα από τη συνθήκη της Λωζάνης, δημοσιεύματα σχετικά από τον τύπο κ.α) προτείνονται και διατυπώνονται απόψεις και οι μαθητές μέσα από έξι διαφορετικές οπτικές, (έξι ομάδες εργασίας από τρία-τέσσερα άτομα) αναστοχάζονται και προσπαθούν να διατυπώσουν προτάσεις (κάθε μία ομάδα υιοθετεί συμβολικά ένα χρώμα).
Στο τέλος της διαδικασίας οι μαθητές, που συμμετέχουν στη διαδικασία θα πρέπει να βγουν από το ρόλο τους και να επιλέξουν ατομικά πλέον και αιτιολογημένα το καπέλο (οπτική), που τους αντιπροσωπεύει περισσότερο ενώ ο διδάσκων σε όλη τη διάρκεια λειτουργεί ως συντονιστής
Ενδεικτικά οι μαθητές παρακινούνται να «φορέσουν» ένα από τα καπέλα που θα συναντήσουν (εκείνο που τους εκφράζει περισσότερο σαν ομάδα) και να μπούνε στη λογική ότι αλλάζοντας ένα καπέλο με ένα άλλο, αλλάζουμε μεταφορικά και την μέθοδο της σκέψης μας. Κατόπιν σχολιάζουν τα κείμενα που τους δίνονται μέσα από την οπτική του καπέλου τους. Αφού τελειώσουν και παρουσιάσουν τα αποτελέσματα πρέπει να βγούν από το ρόλο τους και να επιλέξετε ατομικά πλέον και αιτιολογημένα το καπέλο (οπτική) που τους αντιπροσωπεύει περισσότερο. Σαν τελική δραστηριότητα έπρεπε να αποτυπώσουν με τον δικό τους τρόπο την κατάσταση που βιώνει ο σημερινός άνθρωπος σε σχέση με τους ανθρώπους των άλλων θρησκειών (εικόνα, ζωγραφιά, ποίημα, σύνθημα)
Οι μαθητές μελέτησαν το απόσπασμα από την ιστοσελίδα «Ομογένεια» το οποίο ακολουθεί. Μετά την ανάγνωσή του, σκεφτείτε ποιο επιπλέον επιχείρημα υπέρ της ανέγερσης λατρευτικού χώρου για τους μουσουλμάνους μπορεί να προστεθεί στο άρθρο του Βήματος. Λάβετε υπόψη σας ότι η συντριπτική πλειονότητα των κατοίκων της Αιγύπτου ήταν την εποχή που ανεγείρονταν οι ορθόδοξες εκκλησίες (και είναι και τώρα) μουσουλμάνοι. http://www.tovima.gr/society/article/?aid=490643 «BBC: Στηλιτεύει την απουσία τζαμιού στην Αθήνα»
http://omogeneia.ana-mpa.gr/specials/africa/part_c/arab_churches.html «Οι εκκλησίες των Ελλήνων στην καρδιά του Αραβικού κόσμου».  Στο τέλος δόθηκε στους μαθητές έντυπο αξιολόγησης στο οποίο ανέφεραν:- Αν άλλαξαν καπέλο και γιατί, Πως τους φάνηκε η μέθοδος «6 thinking hats», - Τι έμαθαν-αποκόμισαν από τις εφαρμογές, - Τι τους άρεσε, - Τι δεν τους άρεσε ή θα ήθελαν να αλλάξει, - Άλλα σχόλια και παρατηρήσεις

5.  Wade in the water
Ακούστε το spiritual Τραγούδι σχετικά με την απελευθέρωση των μαύρων. Γράψτε 10 λέξεις που σας έρχονται στο μυαλό και κατόπιν ακούστε το για δεύτερη φορά και καταγράψτε άλλες 10 λέξεις. Ανακοινώστε στην τάξη τα αποτελέσματα σας και συζητήστε σχετικά με απορίες που σας γεννήθηκαν.Tο "Wade in the water" είναι συνθηματικό "πλατσούρισε στα νερά"-όπως ο Μωυσής - για να σωθείς. Η πρακτική όψη ήταν πως στο νερό δεν μπορούσαν τα σκυλιά να μυρίσουν τους δραπέτες, και η θεωρητική αναφορά στη διάβαση της Ερυθράς Θάλασσας.

. Oι μαθητές/μαθήτριες επεξεργάστηκαν πηγές όπως το απόσπασμα ομιλίας Μητρ. Νιγηρίας Αλέξανδρου, Βιβλικά χωρία για την οικουμενικότητα της ιεραποστολής, αποσπάσματα ντοκιμαντέρ που παρουσιάζουν ιεραποστολικές προσπάθειες – ‘Αληθινά σενάρια, ΕΤ 3: Μητρ. Καμερούν στη Μαδαγασκάρη κ.α. – φωτογραφικό υλικό από ιεραποστολικές προσπάθειες.


6β. Προβολή αποσπασμάτων ταινίας "Mission".
Ακολούθησε συζήτηση για την σχέση ή μη της ιεραποστολής με τον προσηλυτισμό και την δυνατότητα ειρηνικής συνύπαρξης πολιτισμών και αξιών.


7. Η έννοια της πολυπολιτισμικότητας και οι θρησκευτικές διαστάσεις της. 

 «Κοιτάζοντας 10 Χ 2»: Προβολή εικόνων που αποτυπώνουν μορφές πολυπολιτισμικότητας στην καθημερινότητα των μαθητών/μαθητριών (π.χ. τάξη ή αυλή διαπολιτισμικού σχολείου, γειτονιές με μικτό εθνικά, θρησκευτικά κ.ά. πληθυσμό, μετανάστες σε αγροτικές δουλειές, προσευχή μουσουλμάνων στην Αθήνα, κ.λπ.). Στη συνέχεια αξιοποιώντας μερικές από τις λέξεις που κατέγραψαν συντάσσουν ορισμό για την έννοια «πολυπολιτισμικότητα».-      
«Τι κοινό έχουμε»: Οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν σε ένα χαρτί δύο οικογενειακές συνήθειες ή έθιμα της ιδιαίτερης πατρίδας τους που τους αρέσουν πολύ και δύο που δεν τους αρέσουν καθόλου. Κατόπιν ψάχνουν στην τάξη να βρουν κάποιον/κάποια που να έχει τις ίδιες συνήθειες και γούστα σε μεγαλύτερο βαθμό. Ακολουθεί συζήτηση για το τι διαμορφώνει την προσωπικότητά τους, τις συμπάθειες και τις αντιπάθειές τους, την κουλτούρα τους, τη θρησκευτικότητά τους και αν αυτό αποτελεί γέφυρα ή εμπόδιο για την συνύπαρξη με τους άλλους.

8.  «Ρόλος στον τοίχο»: "Ένας φανατικός θρησκευόμενος". Τι σκέφτεται, ποια τα συναισθήματα για τη θρησκευτική του κοινότητα (μέσα στο περίγραμμα), τι σκέφτεται και ποια τα συναισθήματα για τους πιστούς μιας άλλης κοινότητας (έξω από το περίγραμμα). Στη συνέχεια, οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να φτιάξουν την ταυτότητά του (όνομα, ηλικία, μόρφωση, επάγγελμα, ασχολίες, κ.λπ.). Ακολουθούν οι ερωτήσεις: Τι παρατηρείτε; ποιο είναι το προφίλ του φανατικού θρησκευόμενου, γιατί γίνεται φανατικός, τι του λείπει και τι ψάχνει στον φανατισμό;

9. «Σύνταξη επιστολής»: Οι μαθητές/μαθήτριες, αφού μελετήσουν σύντομο κείμενο για τα θρησκευτικά καθήκοντα και την ηθική των μουσουλμάνων (Γιαννουλάτος, 2016· Ζιάκας, 2003), συντάσσουν επιστολή που την απευθύνουν σε μία μουσουλμάνα που πρόσφατα απέκτησε άδεια παραμονής της Ελλάδας δίνοντάς της φιλικές συμβουλές για την καλύτερη και γρηγορότερη προσαρμογή της στο νέο περιβάλλον.

 10. Σε ομαδοσυνεργασία οι μαθητές/μαθήτριες μελετούν την υπόθεση Laoutsi ή την απαγόρευση του μπουρκίνι στις παραλίες της Γαλλίας με άξονες το που, πότε, τι, γιατί, πώς. Ακολουθεί παρουσίαση της έρευνάς τους και συζήτηση σχετικά με την εκκοσμίκευση σε συλλογικό και προσωπικό επίπεδο. 

Πηγή: http://www.iep.edu.gr/index.php/el/menu-erga/menu-co-financed/554-thriskeftika-neo-10
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου